
شهاب شرفی
شهاب شرفی آهنگساز، خواننده و ترانهسرا
کارشناس ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر؛
اثری از ایشان به نام «بزم» بر اساس موسیقی مقامی تنبور کرمانشاه،در سال۹۴، توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری استاد علی رهبری اجرا و ضبط گردیده است.
شهاب شرفی از سال۸۷ به تدریس تئوری، سلفژ، هارمونی، کنترپوآن و اصول آهنگسازی در مراکز مختلف آموزش عالی ( دانشگاه هنر ، دانشکده صدا و سیما و هنرستان عالی-واحد۱۱) و هنرستان موسیقی دختران تهران پرداخته و هماکنون در دانشکده هنر و معماری تهران مرکز مشغول به تدریس است.
-برگزیده آهنگسازی و پایاننامه در جشنواره فجر سال۹۲
-بزگزیده بنیاد ملی نخبگان به عنوان آهنگساز
-آهنگسازی برای فیلم و انیمیشن های متعدد


مبانی عمومی و تخصصی
مدرس مبانی عمومی و تخصصی موسیقی، آمادگی برای کنکور لیساس و ارشد موسیقی
واژه guitar در زبان انگلیسی، gitarre در آلمانی و guietare در فرانسوی همگی مشتق شده از واژه guitiarra در زبان اسپانیایی هستند که آن خود از واژه قیثاره در زبان عربی اندلسی مشتق شدهاست. این واژه نیز خود مشتق شده از واژه لاتین cithara است که نسبت آن به واژه κιθάρα kithara در یونانی باستان میرسد. این واژه یونانی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از واژه پارسی کهن سیهتار (سهتار) آمدهاست.[۱]
روایتهای متفاوتی در مورد تاریخچه گیتار وجود دارد؛ عدهای بر این عقیدهاند که گیتار از ایران سرچشمه گرفتهاست و عدهای نیز بر این نظرند که آن از سیتارای یونانی-آشوری (Greek Assyrian Cithara) که به وسیله رومیها به اسپانیا آورده شده گرفته شدهاست. گیتار نتیجه تحول لوت در اروپا است. لوت نیز خود تحول یافته عود (به عربی العود = چوب) و بربط است. گفته میشود زریاب نامی عود را به اندلس آورد و از آن پس این ساز در اسپانیا و دیگر مناطق آسیا رایج شد.
در زمان حکومت اسلام در اسپانیا، این ساز توسط زریاب دارابگردی و چند تن از شاگردانش به اندلس برده شد. در آن زمان به گیتار، کیتارا یا قیتارا میگفتند و نام کنونی آن برگرفته از همین نام است. در واقع وجود پسوند تار در نام گیتار میتواند موید این باشد که گیتارسازی ایرانی است.
زریاب در ابتدا در اسپانیا شروع به آموزش گیتار کرد و مدرسه موسیقی خود را در زمان عباسیان در آندلس بنا کرد.
جد بزرگ تمام سازهایی که ما به عنوان کوردوفون از آنها یاد کردیم یک کمان موسیقی است که تنها یک سیم ساده به دو سر آن متصل بودهاست که با کشیدن و رها کردن سیم صدایی در کمان ایجاد میشده و این صدا به وسیله یک تقویتکننده صوت که به آن متصل بوده تقویت میشدهاست. ازآنجاکه این سیم تنها یک صدای ساده ایجاد میکرده برای داشتن چندین صدا ابتدا یک سیم دیگر و سپس چندین سیم به اندازههای کوتاهتر به کمان بسته شده و از این طریق چندین صدا تولید گردیده است. ازدیاد این سیمها و افزوده شدن یک جعبه تشدید صوت منجر به اختراع چنگ کمانی (Harp Arquee) گردید. سپسسازی متشکل از مجموعهای از سیمها به نام لیر ظهور کرد که در آن سیمهایی به طول مساوی کار گذاشته شده بود.