اشکان احمدی
اشکان احمدی متولد ۱۳۷۰
آهنگساز و نوازنده گیتار کلاسیک
سوابق تدریس (از سال ۱۳۹۱):
- مدرسه موسیقی رنگاهنگ
- آموزشگاه موسیقی آوای جم
- آموزشگاه موسیقی الهام
- آموزشگاه موسیقی رستاک
- آموزشگاه موسیقی ریرا
- موسسه منظومه خرد برخی از سوابق اجرا (از سال ۱۳۸۸):
- اجرا در پروژه non standard music
- اجرا در ٢ دوره فستیوال موسیقی معاصر تهران (سومین و چهارمین)
- چند اجرا در سالن های عمارت روبرو (پروژه صدا)
- چند اجرا در خانه نمایش دا (هفته گیتار کلاسیک)
- نوازندگی و آهنگسازی در چند فیلم کوتاه و تئاتر
- اجراهای بداهه نوازی به صورت تک نوازی و گروهی با سازهایی مانند (تار، ویولونسل ، پیانو ، گیتار)
اساتید:
- گیتار: گلفام خیام، مهرداد پاکباز، بهرام جباریزاده
شرکت در مسترکلاس های لیلی افشار، Marcin Dylla ،Aniello Desiderio ،Lorenzo Micheli - مبانی موسیقی آهنگسازی: کیاوش صاحب نسق،آرمین صنایعی، کارنکیهانی،امیرحسینالله دادی، سیاوش روشن،شهاب شرفی، حسین قنبری
- پیانو: فرازعقیلی
گیتار
واژه guitar در زبان انگلیسی، gitarre در آلمانی و guietare در فرانسوی همگی مشتق شده از واژه guitiarra در زبان اسپانیایی هستند که آن خود از واژه قیثاره در زبان عربی اندلسی مشتق شدهاست. این واژه نیز خود مشتق شده از واژه لاتین cithara است که نسبت آن به واژه κιθάρα kithara در یونانی باستان میرسد. این واژه یونانی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از واژه پارسی کهن سیهتار (سهتار) آمدهاست.[۱]
روایتهای متفاوتی در مورد تاریخچه گیتار وجود دارد؛ عدهای بر این عقیدهاند که گیتار از ایران سرچشمه گرفتهاست و عدهای نیز بر این نظرند که آن از سیتارای یونانی-آشوری (Greek Assyrian Cithara) که به وسیله رومیها به اسپانیا آورده شده گرفته شدهاست. گیتار نتیجه تحول لوت در اروپا است. لوت نیز خود تحول یافته عود (به عربی العود = چوب) و بربط است. گفته میشود زریاب نامی عود را به اندلس آورد و از آن پس این ساز در اسپانیا و دیگر مناطق آسیا رایج شد.
در زمان حکومت اسلام در اسپانیا، این ساز توسط زریاب دارابگردی و چند تن از شاگردانش به اندلس برده شد. در آن زمان به گیتار، کیتارا یا قیتارا میگفتند و نام کنونی آن برگرفته از همین نام است. در واقع وجود پسوند تار در نام گیتار میتواند موید این باشد که گیتارسازی ایرانی است.
زریاب در ابتدا در اسپانیا شروع به آموزش گیتار کرد و مدرسه موسیقی خود را در زمان عباسیان در آندلس بنا کرد.
جد بزرگ تمام سازهایی که ما به عنوان کوردوفون از آنها یاد کردیم یک کمان موسیقی است که تنها یک سیم ساده به دو سر آن متصل بودهاست که با کشیدن و رها کردن سیم صدایی در کمان ایجاد میشده و این صدا به وسیله یک تقویتکننده صوت که به آن متصل بوده تقویت میشدهاست. ازآنجاکه این سیم تنها یک صدای ساده ایجاد میکرده برای داشتن چندین صدا ابتدا یک سیم دیگر و سپس چندین سیم به اندازههای کوتاهتر به کمان بسته شده و از این طریق چندین صدا تولید گردیده است. ازدیاد این سیمها و افزوده شدن یک جعبه تشدید صوت منجر به اختراع چنگ کمانی (Harp Arquee) گردید. سپسسازی متشکل از مجموعهای از سیمها به نام لیر ظهور کرد که در آن سیمهایی به طول مساوی کار گذاشته شده بود.