مدرسه موسیقی رنگاهنگ

امیر حسین تفرشی پور

غیرفعال

امیرحسین تفرشی پور متولد ۱۳۵۵ تهران فارغ التحصیل دکترای حرفه ای در طب

آموزش ۷۲-۶۸ سنتور/فرزانه زند ۷۵-۷۳سه تار/ استاد جلال ذوالفنون ۷۷-۷۵ سه تار /استاد مسعود شعاری ۷۵- ۸۵ مقام های سازی و آوازی تنبور گوران/استاد علی اکبر مرادی ۸۲-۷۹ مقام های سازی دوتار قوچان /استاد سعید طهرانی زاده ۸۳-۸۱ ردیف آوازی استاد طاهر زاده/استاد محسن کرامتی ۹۴-۸۵ مقام های آوازی هورامی/استاد نجیب حسنی

تدریس تنبور از سال ۷۹ اجرای زنده

همکاری با گروه تنبور نوازان لاوچ به عنوان نوازنده ی تنبور به سرپرستی استاد علی اکبر مرادی ۸۳-۷۷ همکاری با گروه تنبور نوازی ققنوس به عنوان نوازنده تنبور و آهنگساز ۸۲-۷۷

همکاری با ارکستر زهی کامه راتا به رهبری کیوان میرهادی زاده به عنوان نوازنده تنبور ۸۵ تا کنون

دونوازی همراه علی رحیمی ؛ تنبور تهران( ساز ابداعی ) و سازهای پرکاسیو در رویداد شب های فرشته تهران تیرماه ۹۸

شرکت در پرفورمنس ایونت های هنری همراه نقاشی و روایت داستانی در ترکیه (آنتالیا )به همراه اجرای نقاشی توسط مریم داستانی در ترکیه (آنتالیا )به همراه اجرای نقاشی توسط مریم آقایی( ۲۰۰۵(و تهران(رویداد مکاشفات شخصی برگزار شده توسط داوود بنی اردلان در نشر ثالث به همراه اجرای نقاشی توسط مرتضی متقی و روایت داستانی سیامک گلشیری ۱۳۹۸

آثار ضبط شده

این همانی (همنوازی تنبور ، کمانچه آلتو، هارپ ، شمشال ، نرمه نای ،کلارینت به همراه سازهای پرکاسیو) با همکاری سامر حبیبی ،بهاره حق پناه،علی رحیمی،نجیب حسنی،یاسر گرجی نوازندگی تنبور،آهنگسازی و آواز نشر جوان /۱۳۹۵

کهنه هواران(کنسرتو برای تنبور و ارکستر زهی) با همکاری ارکستر کامه راتا به رهبری کیوان میرهادی زاده نوازندگی تنبور،آواز،نغمه سرایی قطعات برای تنبور در مرحله ی مجوز ضبط ۱۳۹۳

زیسته (تنبور تهران-ساز ابداعی- همراه سازهای پرکاسیو) با همکاری علی رحیمی آهنگسازی ،نوازندگی ،آواز ،سرایش اشعار قطعه ها در مرحله ی ضبط تولید از نشر تلسک

دوواله (همنوازی گروه تنبور و کمانچه) به آهنگسازی علی اکبر مرادی و نوازندگی ایشان به همراه نوازندگی استاد اردشیر کامکار نوازندگی تنبور، نظارت بر ضبط نشر ماهریز /۱۳۸۶ □طراحی ساز تنبور تهران

تنبور

تنبور سازی است که دسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. کاسه آن به دو صورت یک تکه (کاسه‌ای) که از قدیم مرسوم بوده و چند تکه‌ای (ترکه‌ای یا چمنی) است که به تقلید از کاسه سه تار در دهه‌های اخیر ساخته شده‌است. طول این ساز در بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر و دارای سه سیم است، یکی واخوان و دو سیم اصلی. در زمان قدیم به گفته فارابی از یک یا دو سیم اصلی استفاده می‌شدهاست که اکنون به صورت سه سیم معمول است. این ساز دارای چهارده پرده (دستان) و فاقد ربع پرده می‌باشد. در نواختن آن دو نوع کوک رایج است. ابتدا کوک هفت دستان (برز) و دیگری کوک پنج دستان (ته رز) که نوازندگان امروزی بیشتر از کوک سیم اصلی دو(C) و سیم واخوان سل(G)استفاده می‌کنند. تنبور را با چهار انگشت دست راست و بدون استفاده از مضراب مصنوعی می‌نوازند و تکنیک‌های دست چپ آن شبیه دیگر سازهای زهی دسته دار مانند تار و سه تار است و مضراب‌های اصلی آن عبارتند از انواع مضراب راست، چپ و شُر انواع مضراب ریز، گل‌ریز، غنچه، دوچپ (دوتک) و …