مدرسه موسیقی رنگاهنگ

سیاوش حمیدی

سیاوش حمیدی
متولد ۱۵ دیماه ۱۳۶۱
لیسانس نوازندگی گیتار کلاسیک دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
فوق لیسانس آهنگسازی دانشگاه هنر
نوازندگی گیتار را از سال ۱۳۷۷ در محضر آقای فرزاد دانشمند آغاز نمود. او همچنین دو دوره در مسترکلاس‌های خانم دکتر لیلی افشار (گیتار کلاسیک) شرکت نموده و مدتی نیز نزد آقای پدرام فلسفی به فراگیری گیتار پرداخته است.
پایان‌نامه‌ی دوره‌ی لیسانس خود را با عنوان سوئیت چهارگاه (آهنگسازی) در خدمت آقای دکتر کیاوش صاحب‌نسق به اتمام رساند. پایان نامه فوق لیسانس خود را با موضوع موسیقی اسپکترال (طیفی) و تلفیق آن با موسیقی سنتی و کلاسیک ایران در قالب قطعه‌ای برای ارکستر زیر نظر دکتر کیاوش صاحب‌نسق و مشاوره دکتر هوشیار خیام در بهمن ماه سال ۸۹ به پایان رساند.

  • مدرس موسیقی در آموزشگاه‌های رنگآهنگ، کمان، سل، آوای زمین، پویا، عرفان، مهرآیین، مکتب خانه میرزا عبدالله، فرهنگسرای بهمن و … در رشته های گیتار کلاسیک – همنوازی – تئوری موسیقی – سلفژ – هارمونی و کنترپوان – مبانی فرم و آنالیز – مبانی آهنگسازی

همچنین ترجمه و چاپ کتاب‌های:

  • متد آموزش گیتار آکسفورد (دو جلد)، انتشارات نارون / سال ۱۳۹۰
  • آموزش پیانو مایکل آرون (سه جلد)، انتشارات نارون / سال ۱۳۹۱
  • Pummping Nylon (کتاب پرورش تکنیک نوازندگی برای گیتار)، انتشارات نارون / سال ۱۳۹۳
  • قطعات برگزیده برای تکنیک‌های Pummping Nylon ( در دو سطح ابتدای تا متوسطه و متوسطه تا حرفه‌ای)، انتشارات نارون / سال ۱۳۹۳

گیتار

واژه guitar در زبان انگلیسی، gitarre در آلمانی و guietare در فرانسوی همگی مشتق شده از واژه guitiarra در زبان اسپانیایی هستند که آن خود از واژه قیثاره در زبان عربی اندلسی مشتق شده‌است. این واژه نیز خود مشتق شده از واژه لاتین cithara است که نسبت آن به واژه κιθάρα kithara در یونانی باستان می‌رسد. این واژه یونانی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از واژه پارسی کهن سیه‌تار (سه‌تار) آمده‌است.[۱]

روایت‌های متفاوتی در مورد تاریخچه گیتار وجود دارد؛ عده‌ای بر این عقیده‌اند که گیتار از ایران سرچشمه گرفته‌است و عده‌ای نیز بر این نظرند که آن از سیتارای یونانی-آشوری (Greek Assyrian Cithara) که به وسیله رومی‌ها به اسپانیا آورده شده گرفته شده‌است. گیتار نتیجه تحول لوت در اروپا است. لوت نیز خود تحول یافته عود (به عربی العود = چوب) و بربط است. گفته می‌شود زریاب نامی عود را به اندلس آورد و از آن پس این ساز در اسپانیا و دیگر مناطق آسیا رایج شد.

در زمان حکومت اسلام در اسپانیا، این ساز توسط زریاب دارابگردی و چند تن از شاگردانش به اندلس برده شد. در آن زمان به گیتار، کیتارا یا قیتارا می‌گفتند و نام کنونی آن برگرفته از همین نام است. در واقع وجود پسوند تار در نام گیتار می‌تواند موید این باشد که گیتارسازی ایرانی است.

زریاب در ابتدا در اسپانیا شروع به آموزش گیتار کرد و مدرسه موسیقی خود را در زمان عباسیان در آندلس بنا کرد.

جد بزرگ تمام سازهایی که ما به عنوان کوردوفون از آن‌ها یاد کردیم یک کمان موسیقی است که تنها یک سیم ساده به دو سر آن متصل بوده‌است که با کشیدن و رها کردن سیم صدایی در کمان ایجاد می‌شده و این صدا به وسیله یک تقویت‌کننده صوت که به آن متصل بوده تقویت می‌شده‌است. ازآنجاکه این سیم تنها یک صدای ساده ایجاد می‌کرده برای داشتن چندین صدا ابتدا یک سیم دیگر و سپس چندین سیم به اندازه‌های کوتاه‌تر به کمان بسته شده و از این طریق چندین صدا تولید گردیده است. ازدیاد این سیم‌ها و افزوده شدن یک جعبه تشدید صوت منجر به اختراع چنگ کمانی (Harp Arquee) گردید. سپس‌سازی متشکل از مجموعه‌ای از سیم‌ها به نام لیر ظهور کرد که در آن سیم‌هایی به طول مساوی کار گذاشته شده بود.