مدرسه موسیقی رنگاهنگ

فراز عقیلی

فراز عقیلی
متولد ۱۳۶۳ اصفهان
شروع یاد گیری موسیقی در ۶ سالگی (۶۹) با کیبورد نزد مادر
شروع پیانو کلاسیک در ۹ ساگی نزد فرنگیس موسوی در اصفهان ۷۲
یادگیری تئوری موسیقی و گیتار کلاسیک به صورت خودآموز
گذراندن دوره سلفژ و پیانو برای آماددگی کنکور کارشناسی نزد سهراب کاشف ۸۳
ورود به گروه کر شهر تهران به رهبری مهدی قاسمی در سال۸۳
ورود به دانشگاه آزاد (تهران مرکز،۸۳) در رشته طراحی صنعتی
ورود به دوره کارشناسی رشته نوازندگی موسیقی جهانی ۸۳
اجرا با گروه کر ارسباران به مناسبت سال نو میلادی ۸۴
شرکت در مستر کلاس موسیقی جز زیر نظر واهاگ هایراپتیان ۸۴
شرکت در دوره های سلفژ و فرم زیر نظر استاد تنگیز شاولوخاشویلی۸۴
ادامه فراگیری پیانو در دانشگاه هنر زیر نظر شهره جلالی قاجار، اردلان وثوقی، رافائل میناسکانیان ، تامارا دولیدزه ، و گاگیک بابایان ۸۸-۸۳

  • دریافت تقدیرنامه از شریف لطفی ، رئیس وقت دانشکده موسیقی برای اجراهای تکنوازی در دانشکده ۸۵
  • اجرا با ارکستر سمفونیک دانشگاه هنر به عنوان پیانیست، به رهبری دانیال حمیدی، ۸۶
  • شرکت در جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر در تالار رودکی ۸۶
  • شرکت در مسترکلاس رهبری ارکستر زیر نظر سهراب کاشف۸۷
  • اجراهای مختلف در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد
  • موسیقی های تئاتر دانشجویی (پایان نامه‌های تئاتر)
  • ارائه پایان نامه کارشناسی ( بخش نظری : آنالیز سونات شماره ۲۳ بتهوون بخش عملی: رسیتال پیانو:
    J.S.Bach:WTC II, Prelude & fugue No. 24
    L.V.Beethoven, Sonata No.23 (Op 57 Appasionata)
    F.Chopin, Scherzo No.2,
    F.Chopin, Etude op.25, No.11
  • شرکت دوره‌های تکمیلی هارمونی، کنترپوان و سلفژ نزد امیرحسن اسلامی
  • ورود به دوره کارشناسی ارشد در رشته نوازندگی موسیقی جهانی ۸۹ (رتبه اولیه۶۴ از ۳۰۰، رتبه نهایی ۶)
  • گذراندن دوره اصول اجرا تحت نظر استاد شریف لطفی ۸۹
  • ساخت موسیقی فیلم “فکر بد نکن” به کارگردانی بهرام کاظمی ۹۰
  • همکاری با گروه پالت در ضبط آلبوم “آقای بنفش” به عنوان نوازنده میهمان ۹۱
  • شرکت در دوره هارمونی پراتیک و آنالیز فرم نزد دکتر هوشیار خیام ۹۲
  • تنظیم و سمپلینگ و نوازندگی پیانو آلبوم “لحظه” با همکاری محمد اطهری‌فرد ۹۲
  • تدریس پیانو در آموزشگاه های ترنم مهر(شهریار) ، اورنگ ،باران (کرج) تنال، پارت، رنگاهنگ (تهران) از ۸۸
  • تدریس خصوصی پیانو وسلفژ از سال ۸۴
  • ارائه موضوع وتصویب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد (دفاع پایان نامه شهریور ۹۲، عنوان بخش نظری: بررسی تاثیر دروس پایه (تئوری، هارمونی، سلفژ) در کیفیت نوازندگی دانشجویان دانشکده موسیقی دانشگاه هنر. بخش عملی: رسیتال پیانو:
    J.S.Bach: WTC II: Prelude & Fugue No.13 in G
    L.V.Beethoven: Sonata No.8 (Op.13)
    F.Mendelssohn: Rondo Capriccioso (Op.14)
    F.Liszt: Transcendental Etude No.10,
    Bella Bartk: Two Romanian Dances op8a, No.1
  • همکاری با گروه پالت به عنوان پیانیست میهمان در کنسرت “از سرزمین‌های شرقی” به دعوت بخش فرهنگی سفارت آلمان، در اقامتگاه سفیر آلمان آذر ۹۲
  • شرکت در کلاسهای پیانو پرفسور “آلبرت ساسمان” در دانشگاه هنر وین (MDV) بهمن ۹۲ (فوریه ۲۰۱۴)
  • اجرا با سالار عقیلی و ارکستر مهرنوازان به رهبری فرهاد فخرالدینی در شیراز به عنوان پیانیست خرداد ۹۳
  • اجرا با گروه پالت در جشنواره موسیقی شهریور به عنوان پیانیست مهمان در کاخ مسعودیه ۹۳
  • اجرا با علیرضا قربانی و گروه اشتیاق به عنوان پیانیست در تهران، نیشابور رشت و بوشهر ۹۳، ۹۴
  • داوری بخش کلاسیک و پاپ جشنواره موسیقی فجر زنجان، بهمن ۹۳
  • اجرا با ارکستر شهرداد روحانی به عنوان پیانیست در برج میلاد تهران، مرداد ۹۴
  • اجرا با گروه بادی آرس نوا در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در برج میلاد، مرداد ۹۴
  • اجرا با گروه آرس نوا در افتتاحیه جشن خانه سینما، پاییز ۹۴
  • اجرا با گروه کر بل کانتو در تالار رودکی به عنوان پیانیست (زمستان ۹۴) و تالار وحدت ( پاییز ۹۵ و ۹۶)
  • اجرا با گروه کلون در عمارت روبرو و فرهنگسرای نیاوران (پاییز ۹۵، بهار ۹۶)
  • آهنگسازی و تنظیم در آلبوم پاپ “به سوی صفر” به خوانندگی شهریار پارسه تابستان ۹۶
  • اجرا با ارکستر سازهای ملی به رهبری علی اکبر قربانی در فستیوال موسیقی “سرپر” آستانه، قزاقستان، تیر ۹۷
  • اجرای به عنوان پیانیست مهمان (جایگزین) در تئاتر بینوایان، هتل اسپیناس، زمستان ۹۷

پیانو

پیانو یکی از سازهای صفحه‌کلیددار و مشهورترین آن‌ها است. صدای پیانو در اثر برخورد چکش‌هایی با سیم‌های فلزی آن در داخل جعبه چوبی تولید می‌شود. این چکش‌ها در اثر فشرده شدن کلیدها (کلاویه‌ها) به حرکت در می‌آیند. سیم‌های پیانو به صفحه‌ای موسوم به «صفحهٔ صدا» متصل شده‌اند که نقش تقویت‌کنندهٔ صدای آن‌ها را دارد.

پیانو بالاترین دامنه صوتی را در بین ساز های معمول (به جز ارگ کلیسا) دارد، به طوریکه در شکل فعلی‌اش به‌طور معمول حدود هفت اکتاو دارد و قادر به تولید فرکانس‌هایی از حدود ۲۷ تا ۴۱۸۶ هرتز می‌باشد، در حالی که در مقام مقایسه ساز ویولن تنها قادر به تولید حدود پنج اکتاو و بهترین خواننده‌ها تنها قادر به خواندن کمتر از سه اکتاو هستند.

پیانو را بارتولومئو کریستافوری در حدود سال ۱۷۰۰ میلادی در شهر پادووای ایتالیا اختراع کرد.[۲][۳] اما اختراع جدید کریستافوری تا حدود یک دهه تقریباً ناشناخته ماند تا اینکه در سال ۱۷۱۱ یک نویسنده ایتالیایی مقاله‌ای دربارهٔ آن نوشت که بعدها به آلمانی ترجمه و به صورت گسترده منتشر شد. این مقاله شامل دیاگرام مکانیزم پیانو نیز بود و اکثر سازندگان بعدی پیانو کار خود بر اساس این مقاله شروع کردند. قبل از اختراع پیانو از سازی قدیمی‌تر به نام هارپسیکورد (Harpsichord) استفاده می‌شد. تفاوت عمده و مهمی که پیانو با سازهای مشابه قبل از خودش داشت آن بود که در سازهای مشابه قبلی، شدت صدای حاصل از فشرده شدن یک کلاویه، مستقل از شدت ضربهٔ واردشده بر کلید، مقداری ثابت بود، اما در پیانو نوازنده قادر بود با ملایم ضربه زدن به کلیدها صدایی نرم‌تر ایجاد کند، یا با ضربات محکم‌تر صدایی درشت‌تر با پیانو تولید کند. همین ویژگی باعث شد که به سرعت پیانو مورد توجه آهنگسازان قرن هجدهم میلادی قرار بگیرد. پیانوهای اولیه ظاهر و صدایی شبیه به هارپسیکورد داشتند و در واقع مخترع پیانو یک هارپسیکورد ساز بود که در تلاش برای ارتقاء مکانیزم هارپسیکورد بود تا این ساز قادر به تولید صدا با شدت های گوناگون باشد اما در نهایت با مورد توجه قرار گرفتن هارپسیکورد جدید این ارتقاء منجر به ایجاد ساز جدیدی شد که پیانو فورته نام گرفت و به مرور زمان به شکل امروزی پیانو در آمد و آنچه که ما امروزه به عنوان پیانوی مدرن می شناسیم از اواسط قرن نوزدهم ظاهر شده‌است.