مدرسه موسیقی رنگاهنگ

منا امینیان

غیرفعال

متولد دی ماه ۱۳۶۴
کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه تهران
شروع فعالیت موسیقی از ۱۳۸۳

سوابق آموزشی:

  • مهران روحانی (تئوری موسیقی)
  • امیرجلال پورسعید (دف و سه تار)
  • سینا خشک بیجاری (تمبک)
  • محمدرضا ساکی (دف و تمبک)
  • شهرام غلامی (عود)

آلبوم:
آلبوم تصویری “سروها ایستاده می میرند”، ۱۳۹۸، نوازنده دف، دمام، دایره و همخوان

سوابق اجرایی:

  • گروه ماهان/تالار رودکی، اسفند ۱۳۹۱، دف، کوزه، دایره و همخوان
  • بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر/برج آزادی، بهمن ۱۳۹۲، گروه ماهان، نوازنده دف، کوزه و دایره
  • گروه ماهان/ برج آزادی، اردیبهشت ۱۳۹۳، سازهای کوبه ی و همخوان
  • گروه بانوان دادمهر/ تالار بزرگ شهر ایلام، مهر ۱۳۹۳، نوازنده دف ، دایره، کوزه و همخوان
    _ سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر/ بهمن ۱۳۹۳، تیاتر رابطه، نوازنده کوزه
  • سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر/ فرهنگسرای نیاوران، بهمن ۱۳۹۳، گروه بانوان دادمهر، نوازنده دف و دایره
  • فستیوال موسیقی گیومری/ ارمنستان ۲۰۱۵، خواننده سوپرانو در گروه کر مداد رنگی به رهبری مریم شریف زاده، کسب مقام دوم
  • گروه بانوان دادمهر/ فرهنگسرای نیاوران، دی ماه ۱۳۹۴، نوازنده دف، کوزه و دایره
  • ارکستر فوژان به رهبری حمیدرضا دیبازر/ تالار وحدت، دی ماه ۱۳۹۴، خواننده سوپرانو گروه کر مداد رنگی
  • چهارمین فستیوال موسیقی نوای شهر آشوب/ ایوان شمس، ۱۳۹۵، نوازنده دف و دمام
  • کنسرت گروه هوران و فروزان/ تالار اندیشه حوزه هنری، مرداد ۱۳۹۶، نوازنده دف
  • هفتمین فستیوال موسیقی کلاسیک تا معاصر/ تالار رودکی، ارکستر موسیقی نو به رهبری سعید علیجانی، اسفند ۱۳۹۶، نوازنده دف
  • گروه ماهان/ برج آزادی، خرداد ۱۳۹۸، نوازنده دف و دایره
  • ارکستر سازهای ایرانی شاهو به رهبری حامد صقیری/ تالار وحدت، شهریور ۱۳۹۸، نوازنده دف دایره و دمام و همخوان

سوابق تدریس:

  • آموزشگاه زریاب
  • آموشگاه سونار
  • موسسه فرهنگی رسا
  • مدرسه موسیقی رنگاهنگ

دف

دَف، یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند. این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است.

ویژگی

چنان‌که از کتاب‌های موسیقی و نوشته‌ها و اشعار برمی‌آید، در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس عیش و طرب و محافل اهل ذوق و عرفان بوده که قوالان هم با خواندن سرود و ترانه آن را به کار می‌بردند. در کتاب‌های لغت در معنی دف یا دایره می‌نویسند: آن چنبری است از چوب که بر روی آن پوست کشند و بر چنبر آن حلقه‌ها آویزند. در قدیم برای آنکه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

در قدیم دف یا دایره کوچک را که چنبر آن از روی و برنج ساخته می‌شد خمک یا خمبک می‌گفتند. به دست زدن با وزن و به‌اصطلاح بشکن زدن هم خمک یا خمبک می‌گفتند.[نیازمند منبع]

دف‌هایی هم بوده که بر چنبر آن زنگ تعبیه می‌کردند و می‌نواختند. زنگ‌های دف را جلاجل می‌گفتند. در دورهٔ اسلامی به کسانی که دف یا دایره می‌نواختند جلاجل‌زن می‌گفتند.

در ایران کهن، جلاجل وسیله‌ای بیضی‌شکل و بزرگ بود که زنگ‌هایی بر آن می‌بستند و در جنگ‌ها به کار می‌بردند و ظاهراً صدای مهیبی داشته‌است.

دفی را که بر آن زنجیر تعبیه می‌کنند دف زنگی می‌گویند.