پیام شریف نژاد
پیام شریف نژاد، از سنین نوجوانی با گرایش شدید به سازهای کوبه ای اعم از ضرب و تمبک میل به موسیقیش جوانه زد و سپس اقدام به فراگیری سه تار و تار کرد.
وی برای فراگیری موسیقی به صورت آکادمیک در سال۸۴ در مقطع کاردانی وارد دانشگاه فرهنگ و هنر واحد۴ و در سال ۸۷ جهت مقطع کارشناسی روانهی دانشگاه هنر تهران شد.
آهنگسازی تأترهایی اعم از
- انبوهی از هیچکس(مصطفی عبداللهی)
- وقتی خدا گریه میکند(احسان ملکی،برنده جایزه موسیقی از بیست و دومین جشنواره تأتر ماه)
- تکیه بر دیوار نمناک(آراز بارساقیان و غلامحسین دولت آبادی)
- مرگ تصادفی یک آنارشیست(مصطفی عبداللهی)و…
ارائه در آلبوم شاخوشینی و آلبوم جاودانگی.و تدریس موسیقی از دهه هشتاد تا کنون
سابقه فراگیری نزد اساتیدی اعم از:
- مسعود شعاری
- حسین مهرانی
- امیرحسین اسلامی
- کیاوش صاحب نسق
- حمید سکوتی
- بهروز همتی
- حسان امامی
- رضا پرویززاده و …
تار و سه تار
تار از سازهای زهی و ایرانی[۱][۲][۳][۴][۵][۶] است که با زخمه نواخته میشود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی سنتی این کشورها و بخشها رایج است.[۷][۸][۹] واژه تار خودش در فارسی به معنی رشتهاست. هرچند که ممکن است معنی یکسانی در زبانهای تحت تأثیر فارسی یا دیگر زبانهای ایرانی تبار مثل کردی داشته باشد. این باعث شدهاست که کارشناسان ایرانی بر این باور باشند که تار ریشه مشترکی میان همه اقوام ایرانیتبار در جایی که از سوی ایرانیکا با قاطعیت به نام قاره فرهنگی ایرانیان نامیده شده دارد.[۱۰]
در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار میرود.
سهتار از سازهای زهی و مضرابی موسیقی ایرانی است که با ناخن انگشت اشارهٔ دست راست[توضیح ۱] نواخته میشود. این ساز، دارای ۴ سیم از جنس فولاد و برنز است که به موازات دسته، از کاسه تا پنجه کشیده شدهاند. سهتار دارای ۲۸ پردهٔ قابل حرکت از جنس رودهی حیوانات یا ابریشم است. صدای آن ظریف و تو دماغی و تا حدودی غمگین است و گستره صوتی آن از هنگامِ بمِ دو زیر خط حامل تا لا بمل بالای خط حامل و در نتیجه نزدیک به ۳ اکتاو است.[منابع ۱]
سهتار پیشتر همخانواده با سازهایی چون دوتار و تنبور بودهاست و امروزه به تار بسیار نزدیکتر است. در موسیقی دستگاهی ایران استفاده از سهتار بسیار رواج دارد؛ گرچه بیشتر برای تکنوازی مورد استفاده قرار میگیرد. این ساز برای هر دستگاه کوک ویژهای دارد ولی فاصلهٔ چهارم یا پنجم پایین رونده معمولاً بین سیمهای اول و دوم ثابت است.
نوازندگان سهتار برای اجرای آن، در حالت نشسته روی زمین یا صندلی، کاسهٔ ساز را به صورت مورب و با زاویهٔ ۴۵ درجه روی ران راست قرار داده و با سر انگشتان دست چپ روی پردهها (دستانها) ی روی دستهٔ سهتار حرکت میکنند و با انگشت اشارهٔ دست راست خود به سیمها ضربه میزنند. معمولاً برای نوازندگی فقط انگشتان اشاره، میانی، حلقه و در بعضی موارد انگشت کوچک دست چپ استفاده میشوند اما در آثار استادان، استفاده از انگشت شست برای پردهگیری روی سیم بم نیز کاربرد دارد. در حین نوازندگی سهتار، میتوان با زخمهزدن نزدیک به خرک، صدا را کمی زبر و خشن کرد؛ و با انجام این کار نزدیک به گلوی ساز، صدایی نرم و ملایم و اصطلاحاً پختهتر تولید میشود.
در ساخت ساز سهتار از چوب (معمولاً گردو و توت و افرا) برای بدنه، و (توت) برای صفحه و (گردو) برای دسته و از فلز (برنز و فولاد) برای سیمها و از استخوان برای تزئینات دسته، شیطانک و گاهی اوقات سیمگیر استفاده میشود.[منابع ۱]