فواد نیکزاد
غیرفعال– دانش آموخته ی دانشگاه هنر تهران
– هفده سال پیشینه ی آموزش ویلن و سولفژ و مبانی اجرا
– سابقه ی نگارش مقاله هایی در مورد موسیقی از جمله “چیستی و کارکرد موسیقی درمانی” و “درباره ی اجرا در موسیقی” که دومی در کنفراس جهانی آموزش در کانادا پذیرفته شد.
– ترجمه ی کتاب” پرورده با عشق” نوشته ی شینیچی سوزوکی آموزگار نامدار موسیقی و پایه گذار نگرش “توان پروری ” یا” آموزش استعداد” در سطح جهان
– پیشینه ی نوازندگی در ارکسترهایی از جمله ارکستر جوانان تالار وحدت، ارکستر فیلارمونیک تهران و ارکستر دانشگاه هنر
– استادان ویلن: آقایان شجاع الدین لشکرلو، ابراهیم لطفی و خانم ستاره ی بهشتی
ویولن
ویولن (به فرانسوی: violon) ساز زهی و آرشهای است. این ساز کوچکترین عضو سازهای زهی-آرشهای است. اصالت این ساز به کشور ایتالیا بر میگردد.
برای نواختن معمولاً روی شانهٔ چپ قرار میگیرد و با آرشه که در دست راست نوازنده است نواخته میشود.
کوک سیمهای ویولن از زیر به بم به ترتیب: می (سیم اول)، لا (سیم دوم)، ر (سیم سوم)، سل (سیم چهارم).
اصوات سیمهای مجاور نسبت به یکدیگر فاصله پنجم درست را تشکیل میدهند. در این وسعت صدا ویولن قادر است تمام فواصل کروماتیک و کوچکتر از آن را اجرا نماید از معروفترین نوازندگان این ساز میتوان به آنتونیو ویوالدی و نیکولو پاگانینی، آهنگساز و نوازنده معروف ایتالیایی، اشاره کرد.
تاریخچه ویولن در اروپا به قرن ۹ میلادی بازمیگردد. بسیاری معتقدند که ویولن نمونه تکمیل شده ساز رباب است. ربابسازی است که بعدها وقتی به اروپا آورده شد و تغییراتی در آن بهوجود آمد به نام ربک در اروپا شهرت گرفت. برخی بر این باورند که ساز ویولن از کشورهای عربی آمدهاست.[۱] فرمهای اولیه دارای سوراخی بودند که بر روی ساز قرار داشت اما بعدها این سوراخ از بدنه سازها حذف شدند و این ساز با سه سیم سرآغاز ساز ویولن تکامل یافته در سالهای آینده شد. در اروپا از قرن ۱۶ میلادی به بعد ساز ویولن به صورت تکامل یافته دیده میشود.[۲] [نیازمند منبع]
سازندگان
از اولین سازندگان ویولن میتوان به گاسپارو برتولتی ایتالیایی نام برد، که در برخی موارد وی را مخترع این ساز میدانند. از شاگردان مشهور گاسپارو برتولتی آندره آماتی بود که او هم بهترین سازنده ویولن در سطح جهان یعنی آنتونیو استرادیواری ایتالیایی را پرورش داد. تا کنون کسی در جهان پیدا نشده که نه تنها بتواند هنر او را تکمیل نماید بلکه قادر نبوده ویولنی بسازد که از حیث زیبایی و صوت بتواند با ویولنهای آنتونیو استرادیواری برابری نماید.[۳][۴][۵]
تاکنون بیش از سه سده از اختراع اولین نمونه ویولن توسط گاسپارو برتولتی میگذرد و در این مدت با وجودی که کشفیات جدیدی در علوم فیزیک و شیمی نمودهاند نه تنها نتوانستهاند در ساختمان ویولن تغییری بدهند بلکه از رموز کار سازندگان قدیم نیز چیزی درک نکردهاند.[نیازمند منبع]