مدرسه موسیقی رنگاهنگ

مشکات صداقت کیش

آهنگساز ، مدرس پیانو و علوم موسیقی

کارشناس نوازندگی پیانو دانشکده هنر معماری تهران

کارشناس ارشد آهنگسازی دانشگاه هنر تهران
فراگیری نوازندگی پیانو نزد: چیستا ،غریب رضا طاهری آرش اسماعیلی
فراگیری سلفژ ،درک ریتم بررسی ساختار و ساختمان ریتمیک در موسیقی معاصر، هارمونی موسیقی کلاسیک، هارمونی موسیقی معاصر ، کنترپوان ، فرم و آنالیز ، تاریخ و تحول موسیقی کلاسیک موسیقی معاصر ،ارکستراسیون ، اصول، آهنگسازی و موسیقی الکترونیک نزد اساتیدی چون:

  • کیاوش صاحب نسق
  • امیر مهیار تفرشی پور
  • کاوه عظیمی
  • حسین مهرانی
  • حسین یاسینی
  • محمدرضا تفضلی
  • امیر معینی
  • مینوس صداقت کیش
  • حسن ریاحی

از فعالیتهای هنری وی می توان به:

  • آهنگسازی برای گروه موسیقی معاصر سور – مکتب جان کیج دانشکده هنر و معماری (۱۳۸۸)
  • ساخت موسیقی برای پایرامید از “هبوط تا طلوع” به کارگردانی دکتر بهاره شفیعی سروستانی (۱۳۹۳)
  • ساخت موسیقی برای فیلم کوتاه جاده مخصوص به کارگردانی حمید لازمی (۱۳۹۷)
  • ساخت و اجرای موسیقی الکترونیک ژوژمان گروهی نقاشی معاصر – دانشکده هنر و معماری- (۱۳۹۰)
  • مدیر انجمن علمی موسیقی دانشکده هنر و معماری تهران(۱۳۸۹-۱۳۹۲)
  • ساخت و اجرای موسیقی الکترونیک برای ساخت دو پرلود برای پیانو به سفارش سیاوش دمیریان کنسرت پیانیست از دانشگاه ریچارد واگنر وین برای اجرا در کنسرت شب آهنگسازان معاصر ایران (۱۳۹۷)
  • برگزاری جشنواره آهنگساز جوان به حمایت دفتر موسیقی دانشکده هنر معماری تهران و دانشگاه آزاد اسلامی (۱۳۹۱)
  • ساخت موسیقی برای تئاتر خاله سوسکه به کارگردانی حسن مزارعی (۱۳۸۶)
  • فعالیت به عنوان نوازنده و همچنین همکاری در تهیه و تولید آثار سینمایی ویدئویی و تئاتر با مجموعه ی درنگ فرهنگ آمین
  • ساخت موسیقی برای مجموعه ی معاشرات. عکس- “حسن آقایوف” ، “مهران پیروی” – و موسیقی معاصر (الکترونیک و الکترو آکوستیک) مشکات صداقت کیش(Communications-2019 )
  • مدیر دپارتمان آهنگسازی و موسیقی الکترونیک آموزشگاه موسیقی ماهور(شیراز-تاسیس ۱۳۷۱)
  • برگزاری کنسرتها ، تدریس پیانو ، تئوری سلفژ، هارمونی کنترپوان، فرم ، آنالیز ، ارکستراسیون ، آهنگسازی ، تاریخ موسیقی و دروس کنکور موسیقیدر آموزشگاههای معتبر تهران و به طور مجازی_دیگر شهرستانها و همچنین خارج از کشور ، اشاره کرد.

پیانو

پیانو یکی از سازهای صفحه‌کلیددار و مشهورترین آن‌ها است. صدای پیانو در اثر برخورد چکش‌هایی با سیم‌های فلزی آن در داخل جعبه چوبی تولید می‌شود. این چکش‌ها در اثر فشرده شدن کلیدها (کلاویه‌ها) به حرکت در می‌آیند. سیم‌های پیانو به صفحه‌ای موسوم به «صفحهٔ صدا» متصل شده‌اند که نقش تقویت‌کنندهٔ صدای آن‌ها را دارد.

پیانو بالاترین دامنه صوتی را در بین ساز های معمول (به جز ارگ کلیسا) دارد، به طوریکه در شکل فعلی‌اش به‌طور معمول حدود هفت اکتاو دارد و قادر به تولید فرکانس‌هایی از حدود ۲۷ تا ۴۱۸۶ هرتز می‌باشد، در حالی که در مقام مقایسه ساز ویولن تنها قادر به تولید حدود پنج اکتاو و بهترین خواننده‌ها تنها قادر به خواندن کمتر از سه اکتاو هستند.

پیانو را بارتولومئو کریستافوری در حدود سال ۱۷۰۰ میلادی در شهر پادووای ایتالیا اختراع کرد.[۲][۳] اما اختراع جدید کریستافوری تا حدود یک دهه تقریباً ناشناخته ماند تا اینکه در سال ۱۷۱۱ یک نویسنده ایتالیایی مقاله‌ای دربارهٔ آن نوشت که بعدها به آلمانی ترجمه و به صورت گسترده منتشر شد. این مقاله شامل دیاگرام مکانیزم پیانو نیز بود و اکثر سازندگان بعدی پیانو کار خود بر اساس این مقاله شروع کردند. قبل از اختراع پیانو از سازی قدیمی‌تر به نام هارپسیکورد (Harpsichord) استفاده می‌شد. تفاوت عمده و مهمی که پیانو با سازهای مشابه قبل از خودش داشت آن بود که در سازهای مشابه قبلی، شدت صدای حاصل از فشرده شدن یک کلاویه، مستقل از شدت ضربهٔ واردشده بر کلید، مقداری ثابت بود، اما در پیانو نوازنده قادر بود با ملایم ضربه زدن به کلیدها صدایی نرم‌تر ایجاد کند، یا با ضربات محکم‌تر صدایی درشت‌تر با پیانو تولید کند. همین ویژگی باعث شد که به سرعت پیانو مورد توجه آهنگسازان قرن هجدهم میلادی قرار بگیرد. پیانوهای اولیه ظاهر و صدایی شبیه به هارپسیکورد داشتند و در واقع مخترع پیانو یک هارپسیکورد ساز بود که در تلاش برای ارتقاء مکانیزم هارپسیکورد بود تا این ساز قادر به تولید صدا با شدت های گوناگون باشد اما در نهایت با مورد توجه قرار گرفتن هارپسیکورد جدید این ارتقاء منجر به ایجاد ساز جدیدی شد که پیانو فورته نام گرفت و به مرور زمان به شکل امروزی پیانو در آمد و آنچه که ما امروزه به عنوان پیانوی مدرن می شناسیم از اواسط قرن نوزدهم ظاهر شده‌است.